Højskole på Danmarks fjerneste ø

Tag på højskole-kurser på Anholt i løbet af det kommende år. Her kan man kan opleve øens natur, kultur og essensen af ø-livet: Fjernhed, naturoplevelser, sammenhold, bevægelse, kreativitet og tid til eftertanke

Kurserne er for dig der har lyst til at lære Anholt at kende. Der vil være møder med øens natur og kultur, samt de lokale og deres virksomheder. Under fanen "Kurser og tilmelding" kan du fra begyndelsen af december se programmet for 2019 og tilmelde dig.

Kursisterne bliver indlogeret på Casablanca vandrehjem med havudsigt og hyggelige inde- og uderum. Maden er årstidsbestemt og overvejende økologisk mad og kommer fra køkkenet på den lokale restaurant ”Ved Vejen”.

Øen Anholt ligger tre timers sejlads fra Grenaa og er Danmarks mest isolerede ø. Her danner  omkring 150 fastboende et levende samfund, for herfra kan man ikke pendle til skole eller arbejde på fastlandet. I Anholts særprægede natur kan man opleve det ægte øde: Ørkenen og kilometervis af uberørte sandstrande. Her er strandet mægtige sejlskibe, udkæmpet drabelige slag og der fortælles stadig historier om havfruer og de underjordiske.

Fordi Anholt ligger så langt fra fastlandet, har de fleste anholtere flere kasketter på både i det private liv, foreningslivet og erhvervslivet. Mange anholtere har specialviden om havet, selvforsyning, naturen og dyrelivet og hvordan man driver en mikrovirksomhed. Det er den tradition vi bygger Højskolekurserne på og vores mål er at bevare den viden på Anholt.